torsdag 6 november 2008

När prinsessan föddes 5/11 2007




Bilderna är tagna samma kväll, vi åkte intill förlossningen 5/11 2007 kl 18.30.

Förlossningsberättelse:
Dagen började med en sväng till Birsta, jag kände mej lite tröttare än vanligt. Men men ut skulle vi :)
Efter de åkte vi hem till mamma och pappa på middag och efter middagen somnade jag i deras soffa.
Vi for sedan hem och tittade på tv och mumsade på chips & dipp. Precis när söndags filmen var slut 22.45, så hörde jag att något knakade till i magen, jag trodde nu måste bebisen brutit nåt ben. Men sen när jag ställde mej upp, så gick fostervattnet. Vi ringde förlossningen och åkte in på en gång. Vi ringde även mamma, så gissa om hon kunde sova mycket den natten*ler*
Vi blir inskrivna på förlossningen 00.00. Barnmorskan tog febern på mej och la en CTG-kurva och kollade att allt var okay, och de var de!! Jag hade regelbundna värkar, men inte tillräckligt långa. Men några gånger under CTG-kurvan fick jag några värka som gjorde så ont, så jag visste inte vart jag skulle ta vägen.
Barnmorskan frågade om vi ville stanna kvar eller om vi ville åka hem och så gav hon oss ett papper (till dej som går hem med vattenavgång), där stod de vad man fick göra och inte.
Men vi bestämde oss att gå till tv-rummet dom har och där satt värkarna igång ordentligt (så tur vi inte åkte hem), jag kunde inte ligga eller sitta för de gjorde så ont, utan jag stod och hängde i Thomas armar.
Barnmorska kom och sa att hon skriver in oss igen och då var kl ca. 00.18 och hon kollade även hur öppen jag var, 2 cm.
Kommer ihåg att barnmorskan sa att vi kommer få barn imorgon kväll ;)
Jag fick gå in och ställa mej i en så kallad massage dusch, hade höga förväntningar, massage-dusch *härligt*. Men de var en helt vanlig dusch, jaja jag gav den ett försök och under den tiden, tvingade jag även in Thomas *ler* så jag kunde hänga på han. Så han stod i duschen med kalsonger och t-shirt. Men jag stod bara där en liten stod och sen fick vi gå in i en förlossningsrummet och där fick jag börja andas in lustgas. Oj oj vad jag blev vimsig i bollen, och jag började prata jätte mycket om mat, jag var jätte hungrig! Längtade efter mammas kyckling med gult ris, hehe.
Värkarna blev bara starkare och starkare, kl 03.00 fick jag ryggmärjsbedöving EDA och sedan kl 03.50 kollade dom ingen hur öppen jag är och då var jag öppen ca: 9 cm. Barnmorskan säger till Thomas att säga till när jag börjar få krystvärkar. Hon hann bara gå ut genom dörren, kändes de som iaf, så kom krystvärkarna.

va pigg man ser ut, hehe!

Allt gick så fort, minns att barnmorskan sa ta i *ler* och då trodde jag att de var långt kvar. Men efter den krystvärken kom våran prinsessa, kl 04.55. Vilken känsla de var att få upp henne bröstet, jag minns att jag frågade är de en flicka el pojke. Vilken LYCKA. 3510 gr och 51 lång, helt enkelt alldeles perfekt. Går inte beskriva i ord vilken kärlek.
Mamma & pappa älskar dej gumman.
Vi fick vara kvar på förlossningen i 6 timmar och sen fick vi åka hem om vi ville. Men de ville vi inte utan vi stannade en natt på patient hotellet.


Stolt pappa med sin prinsessa, Nova ca 2 timmar gammal.

Nova på patient hotellet kl 18.22

Stolt mormor, kl 14.19.

Världens Vackraste.
(Is-björnen fick Nova av mormor)
Senare på kvällen kom en lycklig mormor, morfar & morbror Arvid, även gammel moster A-C kom och vill se prinsessan.

Så kort om allt så hann vi bara vara inne på förlossningen i nästan 5 timmar och sen var hon född. Så allt gick super fort! :D

2 kommentarer:

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Åh vilka härliga bilder o berättelse =)

Kram

Anonym sa...

Det låter som världens drömförlossning! Jag låg 13 timmar med värkar och fick aldrig riktigt starka krystvärkar så min Ludde fick dom dra ut med sugklockan. Sen hade han gulsot också så vi fick ligga på BB en vecka, det var jobbigt!
Menmen, dom säger ju att barn nummer 2 ska gå lättare ;p